המטופלים בקנאביס רפואי – עבריינים בעל כורחם

המחזיקים ברשיון קנאביס רפואי נאלצים לעבור על החוק באופן קבוע והופכים לעבריינים בעל כורחם

אלפי המטופלים בקנאביס רפואי נאלצים, מעבר להתמודדות היומיומית עם הכאבים, לחיות תחת איום מתמיד מפני החוק הישראלי שהופך אותם לעבריינים בעל כורחם.

במהלך החודשים האחרונים עלתה לכותרות מחאת הקנאביס הרפואי שהציפה את הבעיות הרבות בתחום הרגיש.

“ללא נוכחות אדם אחר בעת השימוש”

חלק מהתלונות של המטופלים היו שהם נאלצים להפוך לעבריינים בעל כורחם בגלל סעיפים ברשיון שמתירים לצרוך את התרופה אך ורק בחדר סגור בכתובת המגורים של החולה וללא נוכחות של אדם אחר וכן כי חל איסור מוחלט להשתמש בסם המסוכן בנוכחות קטינים.

אישור קנאביס רפואי
“מענו של המבקש… ללא נוכחות אדם אחר…”

יש לציין כי הגבלים אלו מוטלים אך ורק על המקבלים קנאביס רפואי ולא על אלו שצורכים תרופות מרשם מסוכנות הרבה יותר.

סעיפים אלו הופכים את רובם המוחלט של 11,000 המטופלים לעבריינים משלוש סיבות עיקריות:

1. מי שנוסע לאסוף את התרופה שלו ממרכז החלוקה נאלץ לעשות את הדרך חזרה הביתה כשבידיו בין 20 ל-120 גרם של קנאביס ולמעשה עובר על החוק מאחר והרשיון מאפשר רק “החזקה” של החומר ולא “שינוע” שלו.

2. מי שצורך את הקנאביס הרפואי בביתו כשבני המשפחה נמצאים בבית, או שמעוניין לצרוך את התרופה בעבודה, בטיול סופ”ש או סתם כשהוא לא בבית, עובר גם כן על החוק.

3. הורים לילדים שלא “מתחבאים” בעת נטילת “הסם המסוכן” ומעיזים לעשן ג’וינט ליד בנם הצעיר, הופכים באופן אוטומטי לעבריינים גם כן.

איסור נהיגה “בעת השימוש”

ברשיון השימוש בקנאביס רפואי אמנם ישנו סעיף המתייחס לעניין הנהיגה תחת השפעת הקנאביס וקובע כי “בעת שימוש בסם המסוכן חל איסור מוחלט על ביצוע פעולות הדורשות ריכוז לרבות נהיגה…”, אך לא נאמר דבר בנוגע לכמה זמן זה “בעת השימוש”…

אישור קנאביס רפואי
“חל איסור נהיגה בעת השימוש בקנאביס רפואי”

האם “בעת השימוש” זה שעה לאחר השאיפה האחרונה מהג’וינט/וופורייזר/באנג? האם “בעת השימוש” זה גם 3 שעות לאחר אכילת עוגיית קנאביס או בליעת שמן? בכלל לא ברור.

ההתנגשות עם החוק מאופיינת בשתי בעיות עיקריות:

1. החוק הישראלי קובע כי חל איסור מוחלט לנהוג ברכב “תחת השפעת סמים”. כשזה נוגע לאלכוהול למשל, “השפעת הסמים” מוגדרת באופן ברור מאוד – מעל 260 מיקרו-גרם אלכוהול בדם בעת נהיגה יהפכו את הנהג לעבריין. עם זאת, כאשר מדובר על מריחואנה ו/או חשיש, אין כל הגדרה של גבול ברור הנחשב ל”נהיגה תחת השפעה” וכל כמות מזערית של קנאביס תיחשב לנהיגה תחת השפעת סמים.

2. רכיבים מהקנאביס, בניגוד לאלכוהול שמתפוגג מהדם כעבור מספר שעות וקצת מים, יכולים להישאר במערכת גם עד לחודש (!) לאחר השימוש. מה שהופך גם את מי שעישן לפני שבועיים ויותר – לעבריין.

מה עושים?

משרד הבריאות, כפי הנראה במטרה “לכסות על התחת”, הוסיף לטופס בקשת האישור לקנאביס רפואי את הסעיף השנוי במחלוקת שמתריע מפני נהיגה תחת השפעת קנאביס – המעוניין ברשיון קנאביס רפואי נאלץ לפני קבלת האישור לחתום על הצהרה לפיה ידוע לו כי “חל איסור חוקי לנהוג כל עוד הוא מטופל בקנאביס”.

רוני גמזו, מנכל משרד הבריאות
רוני גמזו, מנכ”ל משרד הבריאות

עניין זה עלה במהלך מחאת הקנאביס הרפואי בחודשים האחרונים לא פעם ומנכ”ל משרד הבריאות, רוני גמזו, אף הצהיר כי העניין הובא לידיעתו ויטופל בהקדם.

“לפני שנתיים היתה כוונה שכל אחד בעל אישור רפואי לקנאביס יגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ויבדקו האם הוא כשיר לנהיגה,” סיפר גמזו בראיון שנערך לפני חודשיים (18.5). “ביטלתי את זה וביקשתי רק להעיר את תשומת לבם של המטופלים שעליהם להיזהר בעת נהיגה. אברי גלעד העיר לי על הסעיף הזה לפני מספר ימים ואמר שזה נשמע כאילו האישור הרפואי מותנה בויתור על רשיון. זו לא היתה הכוונה וזה יתוקן.”

למרות ההבטחה, גם היום, עדיין נאלצים המעוניינים בקבלת אישור קנאביס רפואי לחתום על סעיף לא מובן זה וממשיכים לחיות תחת איום חוקי הנהיגה המתנגשים עם חוקי הסמים.

מה צריך לעשות?

1. יש להשוות את השימוש בקנאביס רפואי לזה של תרופות אופיאטיות משככות כאבים אחרות – ניתן להחליט שכל תרופת מרשם תיאלץ לעמוד באותם תנאי איסור כמו הקנאביס או לחילופין לבטל את הסעיפים המגבילים את השימוש בקנאביס בבית בלבד וללא נוכחות של אדם אחר בעת השימוש. אין כל סיבה שקנאביס, המחולק כתרופה לחולים, יהיה שונה מתרופות מרשם קשות ומסוכנות הרבה יותר.

2. בנוגע להתנגשות עם רשיון הנהיגה – יש להגדיר גבול ברור המגדיר מהי “נהיגה תחת השפעה” בדומה לגבול המושם על אלכוהול ולספק דרכים למדוד זאת. בקולורודו, ארה”ב, בה עברו לאחרונה חוקי לגליזציה מלאים, נאלצו לאחרונה להתמודד עם שאלה זו גם כן וקבעו גבול של 5 נאנוגרם לכל מיליליטר דם.

3. הפתרון האמיתי אך הבלתי-סביר כמובן הוא לבטל את איסור הנהיגה תחת השפעת קנאביס. מאחר והאיסור על נהיגה תחת השפעת מריחואנה אינו תחת אחריות משרד הבריאות, על משרד המשפטים לבטל את החוק. השפעת הקנאביס על הנהיגה הוכחה כבלתי מזיקה ואף להפך – מחקרים מצאו שנהיגה תחת השפעת מריחואנה עשויה לתרום לנהיגה בטוחה ואיטית יותר.

עד שזה יקרה, ימשיכו 11,000 החולים מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל להיות שבויים של משרד הבריאות ולחיות תחת איום משפטי קבוע.

ראו גם: “שללו לי את רשיון הנהיגה בגלל קנאביס רפואי”

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר